Adres
Jachthavenweg 71-D
4311 NC Bruinisse (NL)
Routebeschrijving met GoogleMaps
background background
De mobiele website
verlaten naar de volledige

Onze openingstijden

Oktober t/m Februari:
maandag - zaterdag 9.00 - 17.00 uur
zondag gesloten

Maart t/m September:
maandag - zaterdag 9.00 - 18.00 uur
zondag 9.00 - 17.00 uur

A.I.S.

In 2003 is AIS geïntroduceerd om de veiligheid op het water te vergroten. Deze transponder technologie biedt betrouwbare informatie over schepen onderling en de omgeving. Inmiddels is dit automatisch identificatiesysteem onmisbaar geworden. Op de MarineTraffic website is het nautische verkeer zelfs wereldwijd te volgen. Maar hoe werkt het eigenlijk en welke onderdelen heb je echt nodig?

Automatic Identification System (AIS)

AIS staat voor Automatic Identification System. Dit wereldwijde systeem zorgt ervoor dat er automatisch belangrijke gegevens tussen schepen of obstakels via een VHF (Very High Frequency) zender worden verzonden en ontvangen. Hiervoor zijn normaliter één transponder (ook wel zender genoemd) en receiver (of ontvanger) per schip benodigd. Maar er zijn ook systemen beschikbaar die alleen ontvangen.

Hoe vaak de informatie wordt verstuurd en ontvangen is afhankelijk van de snelheid die je eigen schip heeft. Dit kan variëren van enkele minuten tot enkele seconden. Het systeem werkt volledig automatisch. De belangrijkste identificatiegegevens van je schip worden voor ingebruikname geprogrammeerd. Hierdoor is het mogelijk om van schepen in je omgeving het MMSI nummer (Maritime Mobile Service Identity), roepnaam, scheepsnaam, koers, snelheid en tijdstip van de informatie te ontvangen. Een AIS ontvanger decodeert deze signalen en toont ze op een beeld- of radarscherm. 

Voordelen van AIS systemen

In tegenstelling tot radar heeft AIS geen last van obstakels in de omgeving die het ‘zicht’ ontnemen. Het is bovendien een goedkopere oplossing die ook nog eens gemakkelijk is te integreren in de kajuit. Een eenvoudig basisstation volstaat en je hebt geen dure, roterende antennes of andere onderdelen nodig die veel stroom gebruiken.

Een aantal functies van AIS systemen maken het extra aantrekkelijk om ervoor te kiezen. Zo is het mogelijk om de geplande route van ander verkeer op je plotter weer te geven. Het systeem werkt zelfstandig waardoor het een automatisch onderdeel wordt van je navigatie.

Rijkswaterstaat gebruikt het systeem ook waardoor er snel opgetreden kan worden bij calamiteiten. Hiervoor zijn er door heel Nederland zogenaamde ‘base stations’ geïnstalleerd op verkeersposten, bruggen en sluizen.  

 

Raymarine AIS 650 Transceiver

Raymarine AIS Transponder

Bij de Raymarine AIS 650 wordt een losse GPS antenne meegeleverd. Dit kan bijvoorbeeld bij stalen boten een voordeel zijn. Een groter voordeel is de overdracht van de data. Deze gaat via NMEA0183 of SeaTalk NG met een ingebouwde multiplexer om tussen het GPS signaal met baude rate 4800 en AIS signaal met baude rate 38400 te schakelen. Dit maakt van de AIS 650 een hoogwaardig systeem. Naast de ‘silent mode’, beschikt het ook over een ‘buddy tracker’ zodat je ook op het water je vrienden of familie niet uit het oog verliest.Ook Raymarine heeft optioneel een splitter beschikbaar als je geen extra VHF antenne wil of kan installeren. Ook deze splitter zorgt ervoor dat je marifoon verkeer voorrang heeft.

Bij de Garmin AIS 600 wordt niet alleen een losse GPS antenne bijgeleverd, ook de splitter is ingebouwd. Er kan dus gebruik worden gemaakt van de bestaande VHF antenne. De data overdracht vindt plaats via NMEA0183 of NMEA2000 met alleen de baude rate 

Naar boven
logologologologologologologologologologologologologologologologologologologologologologo